Resepi simplebyazean

Resepi Puding Coklat Oreo Yang Mudah & Sedap

First time buat. Belajar dengan ‘Cikgu Alam Maya’. Alhamdulillah, jadi. Elok rupa & rasa.ย 

Cumanya, ada yang tak ikut ‘cikgu’ sangatlah.
Biasa orang buat 3 layer, kita buat 2 layer je.
Biasa orang patah 2 je biskut, kita patah lebih daripada 2.ย 

Tak kisah la, yang penting boleh dimakan.Tak sabar nak bawak malam ini, untuk potluck raya usrah kami.ย 

 

BAHAN-BAHAN :

  • 1 paket agar-agar

(resepi asal guna yang jenis serbuk, tapi saya guna yang jenis seperti tali tu, jadi juga. Maknanya, kedua jenis pun boleh, terpulang nak guna yang mana ye)

  • 4 cawan air
  • 1 tin susu cair
  • 1 cawan serbuk minuman milo/vico/coklat

(saya akan guna selain milo, sebab salah satu usaha nak boikot Israel)

  • 1 bungkus biskut oreo
  • 1 cawan gula

(ok, gula ini dinasihatkan letak dulu separuh, larutkan kemudian rasa, kalau nak manis lagi, bolehlah tambah sedikit demi sedikit, ikut kemanisan yang diingini. Ada orang yang tak suka manis sangat macam kami. Dan perlu diingat, serbuk coklat dan biskut oreo tu pun akan ada rasa manis juga. Jadi, sukatan gula ini boleh agak-agak ye, tak perlu berlebihan)

 

CARA-CARA :

  • Didihkan air dalam periuk. Kemudian, masukkan agar-agar & kacau.
  • Bila agar-agar dah larut, masukkan gula & kacau.
  • Bila gula dah larut, masukkan susu cair.
  • Kacau hingga sebati & mendidih. (api sederhana)
  • Bila rasa semua dah ok, bolehlah tutup api.
  • Kemudian, tuangkan sebahagian/separuh bancuhan tu ke dalam satu bekas lain untuk dicampurkan dengan serbuk milo/vico/coklat. Kacau hingga sebati.
  • Tuangkan bancuhan yang bermarna coklat tu ke dalam bekas/loyang & keraskan sekejap (boleh masuk dalam peti ais bila dah agak suam/sejuk).
  • Dah agak sederhana keras, tuangkan pula bancuhan yang putih di atas lapisan coklat. Susunkan biskut oreo yang telah dipatah-patahkan. (Pastikan biskut ditenggelamkan dalam bancuhan putih itu).
  • Bila dah selesai, bolehlah disejukkan dan dikeraskan dalam peti ais.
  • Selepas beberapa jam, bolehlah dipotong dan dimakan bersama keluarga atau kawan-kawan.

Selamat Mencuba ๐Ÿ™‚

 

Rujukan : Klik siniย (yang 3 layer tu…)

 

Kisah Kami, Resepi simplebyazean

Resepi Cornflakes Coklat Sedap & Mudah

Ini gambar tahun lepas. Sejak berkahwin & ada anak kecil, memang buat kuih yang senang2 je.

Ini antara kuih yang paling mudah nak buat dan paling laku pulak tu. Bila kumpul ramai2, tanpa sedar memang 1 Syawal tu dah boleh licin, tinggal sarung & bekas je.

Seronok buat ini, suami & anak2 pun boleh tolong bantu sama.

Oklah, sesiapa yang tengah fikirkan kuih atau ole2 apa untuk bawak balik kampung tu, bolehlah cuba buat ini. Masih sempat lagi. Memang bila bagitau kita homemade, serius kepuasan tu akan sangat lain dengan yang kita beli siap di kedai.

P/s : Saje nak share resepi simple ini, mungkin tahun ini saya rehat untuk buat. Maafkan makcik ye, wahai anak2 buah yang memang suka sangat tu.

Cadangan : Jika nak dapatkan kuantiti yang lebih banyak, silalah buat di siang hari (sebab puasa, tak boleh nak makan). Buat ini, memang asyik2 nak rasa je, lagi2 kalau yang ada anak2 tu. Diorang geram je, sebab sedapnyaaa.

ย *****
Jom, kita tengok resepinya…
*****
BAHAN-BAHAN :
Oh ye, maaflah gambar tak ambil sebelum ini, sempat ambil gambar yang dah siap atas tu je. Jadi, gambar-gambar yang bawah ini, semua ihsan daripada google ye.
(Nota : Bahan-bahan boleh dapatkan di mana2 kedai menjual bahan keperluan bakeri)
  1. Cornflakes

~ Boleh beli ikut banyak mana nak buat ye. Tapi, serius boleh dapat banyak nanti. Beli di kedai bakeri memang lebih menjimatkan. Cuma takde jenama la. Kalau yang kat pasaraya tu, bagi kami kurang sesuai, bertambah pula harganya yang mahal.

 

2. Coklatย 

~ Sebenarnya boleh guna apa2 sahaja coklat masakan pun. Tapi, saya memang pilih jenis coklat yang seperti dalam gambar atas ini. Ini perbandingan saya la, bila guna ini lagi sedap dan puas hati berbanding guna coklat masakan biasa. Harganya memang lebih sedikit mahal. Tapi, saya lebih pentingkan kualiti, saya suka bila dimakan rasa sedap dan rangup. Jadi, saya memang guna coklat ini. Terpulanglah kepada semua ye. Kalau beli coklat yang ini ada 2 bentuk ye. Bentuk blok macam dalam gambar atau bentuk coin. Boleh je mana2 pun.

 

3. Sarung cawan kertas yang kecil

~ Beli saiz yang kecil tu ye, macam untuk biskut raya tu. Ikut la, nak pilih corak apa yang disukai. Tengok kuantiti yang diperlukan. Terlebih pun takpe, boleh simpan untuk kegunaan akan datang.

 

4. Hiasan warna-warni

~ Ok, ini tak wajib. Takde pun takpe. Saja letak atau tabur kat atasnya, nak bagi ada seri sikit. Hehe. Terpulanglah, nak letak bentuk apapun yang disukai hati ye.

 

CARA-CARANYA :

  • Cairkan coklat. Guna teknik ‘double boiling’, maksudnya coklat tak boleh direct dengan api. Caranya, panaskan atau didihkan air dalam periuk. Dah mendidih, letak kuali atas periuk tadi.
  • Kemudian, letak coklat yang dah siap dipotongkan kecil-kecil sikit ke dalam kuali. Biarkan coklat cair dengan sempurna.
  • Boleh kacau coklat tu dan pastikan kesemuanya cair. Sementara tunggu coklat cair, boleh sediakan dan susun sarung cawannya.
  • Bila coklat dah cair, boleh lah masukkan cornflakes sedikit demi sedikit. Kacau hingga rata dan sebati. Pastikan semua cornflakes disalut dengan coklat. Jika rasa terlebih coklat, boleh masukkan lagi cornflakes, kacau lagi hingga rata semuanya.
  • Dah selesai, bolehlah diletakkan ke dalam sarung cawannya. Guna sudu kecil, senang sikit. Terpulang, ikut banyak mana yang dikehendaki.
  • Lepas tu, boleh letak hiasan kat atasnya kalau ada.
  • Akhir sekali, masukkan dalam peti ais seketika untuk keraskan coklatnya. (peti ais bahagian bawah tu je ye, bukan bahagian beku atas tu)
  • Saya guna talam besar, sementara tunggu talam pertama siap keras, saya siapkan yang talam lain, nanti gilir-gilir je masuk peti ais sampai siap.
  • Yang dah siap keras tu, boleh simpan masukkan ke dalam balang atau bekas.

Itu sahaja, senang je…

Selamat Mencuba & Selamat Menikmati Cornflakes Yang Rangup Bersalut Coklat Sedap ๐Ÿ™‚

 

Apa2 nak tanya, boleh je roger2 saya ye,

With love,

Azean : 013-9415831

Resepi simplebyazean

Resepi Ikan Siakap Stim…sangat senang, sedap dan sihat

 

Assalamualaikum semua.
Sebenarnya lama dah nak share, tapi
hari ni barulah dapat menaipnya..ehe
Ok, resepi ini ringkas je…pertama
kali kami cuba, lepas tu rasa lain kali nak buat lagi…bahan-bahan
pun senang, masak pun senang, sedap pun sedap…

Ini gambar dari google…gambar yg kami masak ada kat bawah ye…

 

Resepi yang saya share ini, kira versi kami
tau…boleh lah jadikan panduan…nanti terpulang sendiri kalo nak
ubah suai sendiri bahan-bahannya ye…
Untuk bahan utama, mestilah perlu
ikan…kami biasa guna ikan siakap, tapi terpulang kalau nak guna
ikan lain pun takde masalah je…
Sukatan bahan-bahan lain pula, memang
tak menentu juga…kami ikut banyak mana nak masak dan agak-agak je
sukatan yang diperlukan.
Bahan-bahan :
Ikan siakap
Bawang putih
Bawang besar
Halia
Cili padi
Serai
Daun limau purut
Limau nipis/kasturi
Minyak zaitun
Lobak merah
Tomato
Kobis bunga
Daun ketumbar/daun sup
Cara-cara :
Ok, caranya memang sangat
mudah…campak2 je…hihi
  • Bersihkan ikan…letakkan dalam
    loyang/pinggan atau bekas yang sesuai untuk dikukus (taburkan garam
    sikit pada ikan ye)
  • Bawang putih dan serai diketuk,
    bawang besar dihiris, halia dihiris besar, cili padi diketuk atau
    potong dua (kalo nak pedas, letak lebih sikit ye), daun limau purut
    dikoyakkan
  • Lobak merah, tomato dan bunga
    kobis tu dipotong2…kira nak buat sayur la ni…sebab protein dah
    ada iaitu ikan
  • Bila dah selesai, masukkan semua
    tu…campak/taburkan je semuanya atas ikan tadi
  • Akhir sekali, perahkan limau…nak
    bagi masam2 sikit…curahkan minyak zaitun sikit (kalo takde pun
    takpe)
  • Dah selesai letak semua
    bahan-bahan, boleh lah dikukus ye…oh ya, biasa kami letak air
    sikit…sebab biar ada kuah sikit, suka sangat nak
    hirup2…ehe…sedap!
  • Nanti, bila ikan dah hampir masak,
    boleh taburkan daun ketumbar/daun sup di atasnya ye.
dalam gambar ini, memang baru je letak dalam pengukus untuk masak..ikannya ada kat bawah tau..hihi ๐Ÿ™‚
Ok, siap dah…mcmtu je…
Senang – potong2 dan campak2 je, pastu
kukus…sementara tunggu masak, boleh buat kerja lain kan…
Sedap โ€“ bila makan panas2 dengan nasi
putih…tapi tak makan dengan nasi pun boleh, pergh…memang
sedap…terasa gabungan rasa manis ikan dan aroma segala bahan2nya
tu…manis, pedas, masam…
Sihat โ€“ sebab dikukus, protein pun
ada, sayur pun ada…lengkap dah…
Akhir sekali, sukatan semua bahan2
tu…terpulanglah ye…nak banyak ke nak sikit…ada nak tambah atau
ada yang tak nak letak pun takpe…ikut keinginan masing2 ok…
Kalo order dan makan kat kedai tu pun
mahal jugak kan…bila buat sendiri, dengan air tangan
sendiri…sangatlah berbaloi.
Selamat mencuba semua ๐Ÿ™‚
With love,
Azean
013-9415831