Tazkirah

Sebaik-Baik Orang Yang Takut Adalah Dengan Berzikir Mengingati Allah

عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ يَزِيدَ أَنَّهَا سَمِعَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ أَلَا أُنَبِّئُكُمْ بِخِيَارِكُمْ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ خِيَارُكُمْ الَّذِينَ إِذَا رُءُوا ذُكِرَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ

Dari Asma binti Yazid, bahwa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Mahukah aku beritahu kalian orang yang terbaik di antara kalian?” mereka menjawab, “Tentu, wahai Rasulullah.” Baginda bersabda: “Sebaik-sebaik kalian adalah orang yang jika takut, maka ia akan selalu berzikir kepada Allah ‘azza wajalla.” (HR Ibnu Majah No: 4109)

Pengajaran:

1. Antara cara mengingati Allah adalah dengan berzikir

2. Berkata Ibn Qayyim al-Jauzi – zikir sangat diperlukan oleh hati sebagaimana air diperlukan oleh ikan. Tanpa zikir untuk mengingati Allah, hati akan menjadi keras dan kemudian mati seperti ikan akan mati jika tidak ada air

3. Berzikir adalah suatu yang dituntut untuk mengingati Allah sama ada menerusi lidah, akal, hati mahupun anggota

4. Sebaik-baik manusia ialah jika ia takut, ia akan sentiasa berzikir kepada Allah.

Marilah sama-sama kita sentiasa berzikir kepada Allah dengan lisan seperti membaca al-Quran, tasbih, tahmid, takbir, istighfar, berselawat dan sebagainya.

Berzikir juga boleh dilakukan melalui anggota dengan perbuatan seperti solat, puasa, bersedekah, menolong orang dan sebagainya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge